ourbaybee

Crash van de B17 Our Bay-Bee te Mol


Profiel: Eileen Owsiany

Onderzocht door Wim Govers


B-17 'Our Bay-Bee'

Het hele verhaal lees je in 'Vliegtuigcrashes in Mol tijdens de Tweede Wereldoorlog - DEEL 1'

Interesse in een lezing over dit verhaal?


De Missie: Regensburg - Schweinfurt



Op 17 augustus 1943 vertrok een grote aanvalsmacht met B17 ‘Flying Fortress’ bommenwerpers richting Duitsland. Deze, tot dan toe langste missie, had tot doel de kogellagerfabrieken in Schweinfurt en de Messerschmittassemblagefabrieken in Regensburg te bombarderen.


Op dat moment waren de escorterende geallieerde jachtvliegtuigen nog niet in staat om de bommenwerpers tot ver in Duitsland bij te staan. Dit maakte de missie extra moeilijk: na het bombardement boven Duitsland moest men over de Alpen, via Italië naar Noord-Afrika. Daar kreeg men een nieuwe lading brandstof en bommen, waarna een bombardement boven Frankrijk moest worden uitgevoerd om uiteindelijk terug naar Engeland te keren.


Voor ‘Our Bay-Bee’ sloeg het noodlot toe toen ze in de buurt van Aken (D) geraakt werden door vijandig luchtafweer. De bemanning besloot terug te keren aangezien de missie nog erg lang zou duren. Alleen terugkeren was erg gevaarlijk, als individueel toestel was ‘Our Bay-Bee’ en zijn bemanning een makkelijke prooi voor de Duitse jagers…

En zo geschiedde: Op de terugweg naar hun thuisbasis Horham werd het toestel met zijn bemanning aangevallen door twee Duitse Me 109’s, gevlogen door Lt. Erich Burkert en Fw. Werner Kraft van het 7/JG 26, Fliegerhorst Schiphol.


Bij de inpakt van de eerste aanval werd een gat in het toestel geslagen, waarbij ook de voet van schutter William Binnebose aan de onderkant werd opengescheurd.

Even daarna kregen de bemanningsleden het signaal het toestel te verlaten.


De bemanningsleden kwamen terecht tussen de oude hangar van het station in Mol, langs de St.-Apollonialaan tot aan Sas 6. In de velden aan Sas 6 is de B-17 kort daarna neergestort.


Drie van de bemanningsleden kwamen neer aan het ‘Congo-vaartje’ ten zuiden van sas 6: John White, Henry Sarnow en Martin Minnich.

Enkele leden van het verzet, waaronder o.a. Marcel Coppin, Robert Boussmanne, Emiel Joris en August Fruythof, kwamen in actie om deze Amerikanen in veiligheid te brengen.


John White werd opgepikt per fiets en vertrok richting Geel, terwijl Henry Sarnow en Martin Minnich ondergebracht werden bij August Fruythof. Mits enkele tussenstops en hulp van andere verzetslieden (o.a. Calixte Missotten, Louis Van Eeckhout en Jos Verbruggen) kwamen Sarnow en Minnich bij Eduard Deckx (garagist) terecht. Ze verbleven daar nog een poos waarna ze op de ‘Ligne Comèt’, een ontsnappingsroute, gezet werden. Ze keerden via Frankrijk, de Pyreneeën, Spanje  en Gibraltar terug naar Engeland.

Een pittig detail: Rosalie Vliegen, een bareelwachtster die aan de overweg Rozenberg en Gompelbaan de spoorweg bediende, kon de spoorweg ietwat vroeger sluiten, waardoor Duitse soldaten die vanuit Mol-Gompel aankwamen, zetten enkele minuten moesten wachten om hun zoektocht naar de Amerikanen verder te zetten. Door deze actie zette ze haar leven op het spel.





Wilt u meer te weten komen wat er juist gebeurde aan Sas 6?

Battle for the locks biedt in samenwerking met toerisme Mol een geleide wandeling aan vanaf september 2018.

Tijdens deze wandeling zal uitvoering worden verteld over alle oorlogsperikelen aan Sas 6.

Neem zeker contact op met toerisme Mol via volgende link:


Toerisme Mol



De Bemanning

Alle 10 de bemanningsleden overleefden de crash:


1st Lt.Walter Baker      O-736458     piloot

2nd Lt.Martin Minnich    O-675363     co-piloot

2nd Lt.Cedric Nussbaum     O-797372     navigator

2nd Lt.Henry Sarnow     O-734984     bommenrichter

T/Sgt.Walter McDermott     11095326     radio-operator

T/Sgt.Alvin Forney     36213248     boordwerktuigkundige en bovenste schutter

S/Sgt.John White     11114695     onderste koepelschutter

S/Sgt.William Binnebose Jr.     16024974     schutter rechts

S/Sgt.Roscoe Alderman     34124195     schutter links

S/Sgt.Albert Bergeron     33093733     staartschutter

We will remember them!


U kan de gedenksteen ter ere van de bemanningsleden en de verzetslieden bezoeken aan de Boeretang, ter hoogte van Sas 6

OUR BAY-BEE Kids op bezoek!

Tijdens het weekend van 17, 18 en 19 augustus 2018, net 75 jaar na de gebeurtenissen bezochten enkele familieleden van de bemanningen Mol. Ze konden kennismaken met de 'verzetskinderen' die hun (groot)vaders ondersteunden tijdens hun vlucht.


Met VVG-Mol gidsten we hen doorheen Mol langs alle plaatsen die belangrijk waren in het verhaal en de vlucht van hun (groot)ouders.

Zatderdag vond het hoogtepunt plaats toen we een ceremonie hielden aan het monument ter ere van de bemanning en de verzetslieden.


Ook de dochter van de Duitse piloot die het de overwinning op de B-17 claimde was aanwezig.

Het werd een weekend vol emotie en vriendschap.


Groepsfoto met de ganse delegatie aan het monument aan Sas 6, 18 augustus 2018.

foto: MOOF